1969
listopad
narodziny Teatru 77
1970
styczeń
pierwsza premiera — Rosjo, żono moja na podstawie listów i poezji A. Błoka, w reżyserii Andrzeja Czernego
marzec
Grand Prix na Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Studenckich „START” w Częstochowie
grudzień
VII Łódzkie Spotkania Teatralne — Teatr 77 debiutuje w roli organizatora najważniejszego festiwalu teatru studenckiego w Polsce (wypełnia ją do roku 1977)
1971
Grand Prix VII Lubelskiej Wiosny Teatralnej za przedstawienie Spisek Z. Hejduka oraz Hommage à Apollinaire A. Czernego
nagroda dla przedstawienia Sceny Pantomimy Teatru 77 Dzieje tratwy Meduzy na Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Pantomimy w Szczecinie
Grand Prix VIII ŁST za wypowiedź teatralną Koło czy tryptyk i nagroda dla Spisku
1972
styczeń
debiut Sceny Piosenki Teatru 77 — Dlaczego ogórek nie śpiewa na podstawie wierszy K. I. Gałczyńskiego
lipiec
mimodram Pasja na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym w Norrwich (W. Brytania)
grudzień
Grand Prix IX ŁST za wypowiedź teatralną Pasja II
1973
marzec
Rada Naczelna Zrzeszenia Studentów Polskich przyznaje Teatrowi 77 Złotą Odznakę ZSP
maj
prezentacja przedstawienia Pasja II w Brukseli i Gandawie
październik
występ, z Pasją II, na Międzynarodowym Kolokwium Teatru Marginalnego w Gandawie, zorganizowanym przez Królewską Akademię Sztuk Pięknych w Gandawie
udział, z przedstawieniem Pasja II, w IV Międzynarodowym Studenckim Festiwalu Teatru Otwartego we Wrocławiu
1974
marzec
tournée po Hiszpanii: występy w Madrycie, Valladolid, Sewilli, Walencji (pokaz przedstawienia Dzieje tratwy Meduzy)
marzec
pokaz Pasji II na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym w Budapeszcie
grudzień
Grand Prix X ŁST za przedstawienie Retrospektywa
1975
maj
prezentacja Pasji II i Retrospektywy na Światowym Festiwalu w Nancy (Francja)
wrzesień
prezentacja Retrospektywy w programie La Biennale di Venezia
październik
ogłoszenie projektu W stronę nie-teatru
1976
kwiecień
występy w Belgradzie, Sarajewie i Nowym Sadzie
maj
pokaz Retrospektywy w Gandawie
październik
pokaz Retrospektywy w Sztokholmie; podjęcie współpracy z tamtejszym TEATER 9 — zawiązanie się porozumienia, którego konsekwencją będą narodziny IFIT-u
1977
marzec
premiera przedstawienia Budowa w ramach XIII Łódzkich Spotkań Teatralnych
sierpień
wspólny warsztat Tetaru 77 i Teater 9 ze Sztokholmu w Tykocinie; początek współpracy nad przedstawieniem teatralnym Skrzyżowanie
7 września
Podpisanie w Mediolanie dokumentu stanowiącego podstawę programowo-organizacyjną IFIT-u
1978
12 marca
premiera Skrzyżowania w Sztokholmie
14 maja
polska premiera Skrzyżowania w Łodzi
październik
prezentacja Skrzyżowania oraz projektu Nadzieja na ulicach Wrocławia w ramach I Międzynarodowego Studenckiego Festiwalu Teatru i Sztuki Otwartej Oleśnica/Wrocław
1979
1 stycznia
w wyniku porozumienia ZG SZSP z Ministerstwem Kultury i Sztuki nadanie Teatrowi 77 przez MKiSz statusu teatru profesjonalnego i objęcie zespołu opieką organizacyjno-finansowo-prawną przez Zjednoczone Przedsiębiorstwa Rozrywkowe
16 października
premiera polska Wiosny Ludów, wspólnego przedstawienia Teatru 77 i Divadlo Husa na Provazku z Brna
październik
Spotkania Jesienne — Festiwal IFIT-u w Sztokholmie: prezentacja Wiosny Ludów oraz przedstawienie założeń projektu RAZEM
1980
26 stycznia
premiera czeska Wiosny Ludów w Brnie
sierpień
prezentacja przedstawienia Pasja III w Atenach
1981
maj
prezentacja Pasji III w Heidelbergu i Bazylei
lipiec
prezentacja Pasji III na Festiwalu w Avignon
sierpień
prezentacja przedstawienia Pasja III w Mediolanie oraz udział Teatru 77 w warsztacie teatralnym zorganizowanym przez zespół Komuna Baires Teatro Laboratorio (warsztat w Rocca Brivio koło Mediolanu był pierwszym krokiem w kilkuletnim procesie realizacji projektu RAZEM na podstawie Labiryntu świata i raju serca Jana Amosa Komenskiego); wzięły w nim udział zespoły: Teater 9 ze Sztokholmu, Teatr 77, Comuna Baires Teatro Laboratorio z Mediolanu, Den Blaa Hest z Aarhus, Hurka z Budapesztu oraz The Living Theatre
1982
wiosna
premiera przedstawienia Wahadełko wg F. Bajona
premiera przedstawienia Tren weselny na kanwie poezji K. Baczyńskiego
lipiec
udział w Międzynarodowym Festiwalu teatralnym „FOOLS” w Kopenhadze
premiera przedstawienia Iwona, księżniczka Burgunda W. Gombrowicza
1983
czerwiec-lipiec
realizacja międzynarodowego projektu teatralnego RAZEM w ramach Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego FOOLS
premiera autorskiego przedstawienia A. Strzeleckiego Clowni (nagrodzonego Grand Prix Na Festiwalu Teatrów Małych Form w Szczecinie)
1984
prezentacja Clownów na Festiwalu w Prostejovie (CSRS) i w Pradze
premiera autorskiego przedstawienia A. Strzeleckiego Kazanie
inauguracja międzynarodowego projektu Droga do Delf w trakcie jesiennego jubileuszu XV-lecia Teatru 77
1985
Premiera przedstawienia Na pełnym morzu S. Mrożka (Nagroda na Festiwalu Teatrów Małych Form w Szczecinie)
festiwal polskich inscenizacji Clownów A. Strzeleckiego w siedzibie Teatru 77
1986
Peter Scherhaufer z Divadlo Husa na Provazku reżyseruje gościnnie w Teatrze 77 Labirynt świata i raj serca wg J. A. Komenskiego
premiera przedstawienia Nawrócony wg Marka Hłaski
1987
Gościnna, autorska realizacja przez Evę Talską z DNP bajki Wołam was, wszystkie krasnoludki, królewna
lipiec
udział w Międzynarodowym Festiwalu „Divadlo w pohybu – III” w Brnie
premiera spektaklu Coraz trudniej kochać wg J. Głowackiego (nagroda Festiwalu Małych Form w Szczecinie)
1988
maj
premiera przedstawienia wg G. Schwajdy (we współpracy z aktorami z teatru Szkéné Szinhàz z Budapesztu — prezentowane na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym w Budapeszcie)
18 grudnia
premiera przedstawienia Moskwa – Pietuszki wg W. Jerofiejewa
1989
maj
Arnost Goldflam z Hanackiego Divadlo z Brna gościnnie reżyseruje Przemianę F. Kafki (przedstawienie prezentowane na Festiwalu Kafkowskim w Pradze)
zespół Teatru 77 przystępuje do egzaminu eksternistycznego, w wyniku którego niemalże wszyscy członkowie zespołu uzyskują dyplom aktora dramatycznego
październik
prezentacja projektu Droga do Delf w ramach kolokwium „Nasza Europa” zorganizowanego w Genewie przez Ruch Europejski
1990
marzec
pierwsze spotkanie warsztatowe projektu Droga do Delf, zorganizowane w Łodzi przez Teatr 77
październik
Teatr 77 realizuje na ulicach Łodzi, we współpracy z performerami z Czechosłowacji oraz rosyjskim teatrem „Dieriewo” – wielką manifestację artystyczną Wypędzanie szczurów z miasta (tydzień później powtórzoną na ulicach Pragi)
1991
styczeń
Kai Johnsen z Norwegii reżyseruje gościnnie w Teatrze 77 przedstawienie Sybilla na kanwie powieści P. Lagerkvista
kwiecień
uchwałą Rady Miejskiej Teatr 77 został przekształcony w Ośrodek Ruchu Europejskiego – Teatr 77
czerwiec
pierwszy etap międzynarodowego projektu artystycznego Droga do Delf.
Konwój złożony z członków: Divadlo na Provazku z Brna, Den Blaa Hest z Aarhus, Kammertheater z Neubrandenburga, Ruto KIllakund z Tallina, Arvisura z Budapesztu, Theatre du Lien z Genewy, Modern Nall Balleten ze Sztokholmu oraz Ośrodka Teatru „Warsztatowa” z Tarnowa i Teatru 77 - wyrusza z duńskiego Aarhus i realizuje:
Przystanek Niemiecki w Neubrandenburgu,
Przystanek Polski: a) Psalm Chełmiński w Chełmnie n/Nerem b) Spotkanie na górze Przehyba, a także
Przystanek Czeski w Brnie
29 września – 1 października
Teatr 77 wspólnie z Międzynarodowym Centrum Kształcenia Europejskiego w Nicei organizuje w Łodzi Międzynarodową Konferencję Ekologiczną pod hasłem: „Jakość życia w wielkomiejskich ośrodkach przemysłowych na przykładzie Łodzi”.
W ramach konferencji Teatr 77 realizuje zdarzenie parateatralne Podróż po Ziemi Obiecanej
październik
premiera przedstawienia Ja, Feuerbach wg Tankreda Dorsta
1992
kwiecień
premiera przedstawienia Obsługiwałem angielskiego króla na podstawie powieści B. Hrabala
maj
realizacja we wnętrzach dawnej fabryki Norblina warszawskiej edycji przedstawienia Sybilla z gościnnym udziałem Ireny Jun w roli tytułowej
lipiec
Teatr 77 we współpracy z aktorami Państwowego Teatru w Nyiregyhaza, absolwentami Akademii Teatralnej JAMU w Brnie oraz Teatrem Snów z Gdańska realizuje w ramach Festiwalu Teatru w Gyulai na Węgrzech projekt Z. Hejduka – Don Kichot – wyprawa 1992
sierpień
w ramach Festiwalu w Edynburgu Teatr 77 realizuje plenerowe widowisko Chochoły oraz przedstawia spektakl Obsługiwałem angielskiego króla, za który otrzymuje główną nagrodę Festiwalu, Fringe First
Rada Miejska w Łodzi podejmuje uchwałę o likwidacji Ośrodka Ruchu Europejskiego – Teatr 77, na podstawie której z dniem 31 lipca 1993 roku Teatr 77 zostaje wykreślony z rejestru placówek kultury w Łodzi. W następstwie owej decyzji zespół powraca do statusu Stowarzyszenia Teatralnego „Teatr 77”, co pozwala kontynuować podjęte wcześniej projekty:
a) polsko – niemiecką edycję przedstawienia Ja, Feuerbach (we współpracy z Freies Eisenacher Burgtheater z Eisenach),
b) polsko – angielską wersję Ja, Feuerbach z udziałem Toma Philipsa, aktora z Glasgow,
c) projekt edukacyjny Podróż do zamku na Wysokiej Skale
1993
czerwiec/lipiec
drugi etap międzynarodowego projektu Droga do Delf:
a) Przystanek Węgierski w ramach Festiwalu w Gyulai,
b) Przystanek Słoweński w Ljubljanie (organizatorem i gospodarzem Przystanku był zespół Gledalisce Ane Monroe)
sierpień
prezentacja polsko – angielskiej edycji przedstawienia Ja, Feuerbach w ramach Festiwalu w Edynburgu (przedstawienie nominowane do głównej nagrody Festiwalu, Fringe First
wrzesień
pokaz polsko – angielskiej wersji przedstawienia Ja, Feuerbach w ramach Festiwalu : „Divadlo w pohybu IV” w Brnie oraz prezentacja tegoż spektaklu w Bratysławie
listopad
Teatr 77 inicjuje międzynarodowy projekt społeczno – artystyczny Spotkanie na Zamku Traquair jako trzeci etap Drogi do Delf. Podstawę teatralną projektu stanowić ma inscenizacja Z. Hejduka Szekspirowskiego Makbeta w przestrzeni królewskiego zamku Stuartów Traquair
1994
marzec
Andreas Schlanger reżyseruje w Teatrze 77 sztukę węgierskiego dramaturga Parti Lajos Nagy Ibusar (przedstawienie zrealizowane wspólnie z zespołem Teatru Powszechnego w Łodzi)
1 czerwca
realizacja na Starym Rynku w Poznaniu manifestacji artystycznej Żywioły, w ramach IX Biennale Sztuki dla dziecka w Poznaniu
27/28 czerwca
premiera niemiecka polsko – niemieckiej edycji przedstawienia Ja, Feuerbach w Eisenach (przygotowana wspólnie z zespołem Freies Eisenacher Burgtheater z Eisenach)
1995
maj
premiera autorskiego przedstawienia Z. Hejduka Rzeka w ramach międzynarodowego Festiwalu Teatralnego „Na Granicy” w Cieszynie
październik
udział Teatru 77 w V Międzynarodowym Festiwalu Sztuk Przedstawiających w Sao Paolo i Kurytybie; realizacja międzynarodowej edycji przedstawienia Ja, Feuerbach z udziałem aktorów brazylijskich
grudzień
a) prezentacja w Galerii Demarco w Edynburgu wprowadzenia do projektu Makbet – trzeci etap „Drogi do Delf”
b) przyjęcie przez Boba Palmera (dyrektora Departament of Performing Arts and Venus w Glasgow) oraz Susan Deighan (menedżer teatru TRAMWAY z Glasgow) patronatu nad projektem Makbet – trzeci etap „Drogi do Delf”
c) spotkanie koordynatorów projektu Droga do Delf w Weimarze
Stowarzyszenie „Arte Okzident” podejmuje się zorganizowania czwartego etapu Drogi do Delf w Weimarze, w 1999 roku, kiedy to Weimar pełnić będzie rolę Stolicy Kultury Europejskiej. Wprowadzeniem do finałowej manifestacji w 1999 roku ma być projekt Schritt für Schritt zainicjowany przez Stowarzyszenie „Arte Okzident”
1996
13 maja
premiera autorskiego przedstawienia, baśni Z. Hejduka Podróż do Zamku na Wysokiej Skale, stanowiącej podstawę wieloaspektowego i wielowątkowego projektu edukacyjnego
sierpień
warsztat teatralny w Łodzi poświęcony realizacji polsko – niemieckiej manifestacji artystycznej Chochoły, według scenariusza i w reżyserii Z. Hejduka
październik
udział Teatru 77 w pierwszej edycji międzynarodowego projektu Schritt für Schritt w Weimarze
niemiecka premiera polsko – niemieckiej manifestacji artystycznej Chochoły
listopad
Teatr 77 ogłasza wspólnie ze Śródmiejskim Forum Kultury konkurs dramaturgiczny dla licealistów i studentów „My – na progu nowego wieku”
1997
kwiecień
finał pierwszej edycji konkursu dramaturgicznego „My – na progu nowego wieku”
premiera przedstawienia Żegnaj, Hańtio, na podstawie powieści B. Hrabala pt. „Zbyt głośna samotność” (adaptacja i reżyseria Z. Hejduk)
maj
premiera łódzka polsko – niemieckiej manifestacji artystycznej Chochoły
czerwiec
plenerowe widowisko List do Gwiazdeczki, stanowiące drugi etap projektu edukacyjnego Podróż do Zamku na Wysokiej Skale.
Widowisko zrealizowane zostało nad Stawami Jana w Łodzi z zespołem Freies Eisenacher Burgtheater z Eisenach, na podstawie scenariusza i w reżyserii Z. Hejduka
wrzesień
udział Teatru 77 w drugiej edycji międzynarodowego projektu teatralnego Schritt für Schritt w Weimarze
październik/listopad
Rada Programowa Festiwalu Teatralnego Ziemia Obiecana powierza Z. Hejdukowi i Teatrowi 77 realizację Prologu tegoż Festiwalu, zaplanowanego na wiosnę 1998 roku.
1998
luty
Rada Miejska w Łodzi podejmuje uchwałę o powołaniu Ośrodka Inicjatyw Artystycznych – Teatr 77
premiera przedstawienia Idiota według F. Dostojewskiego, w gościnnej reżyserii Ryszarda Kotysa
7 – 10 maja
PROLOG Festiwalu Teatralnego Ziemia Obiecana w Łodzi
16 czerwca
podsumowanie drugiej edycji konkursu dramaturgicznego „My – na progu nowego wieku”
1999
8 – 16 maja
realizacja pierwszej edycji Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Ziemia Obiecana w Łodzi
2000
18/19 lutego
realizacja w Teatrze 77 warsztatu dramaturgicznego będącego podsumowaniem trzeciej edycji konkursu dramaturgicznego „My – na progu nowego wieku”
28 lutego
premiera przedstawienia Internautka zrealizowanego w Teatrze 77 przez Piotra Krukowskiego na podstawie tekstu Liliany Fabisińskiej, wyróżnionego pierwszą nagrodą w trzeciej edycji konkursu dramaturgicznego „My – na progu nowego wieku”
maj
realizacja pierwszego segmentu projektu edukacyjnego Teatr w pięciu lekcjach, według scenariusza i w reżyserii Remigiusza Cabana
czerwiec
premiera polska przedstawienia Suknia ślubna według Nelsona Rodriquesa, w ramach polsko – brazylijskiego projektu teatralnego, podjętego z okazji obchodów 500-lecia odkrycia Brazylii. Realizacja wspólna z Wydziałem Aktorskim PWSFTV i T im. L. Schillera w Łodzi
lipiec/sierpień
prezentacja przedstawienia Suknia ślubna w Sao Paolo i w Rio de Janeiro
18 – 24 września
realizacja Międzynarodowego Spotkania Teatralnego Archipelag Ziemi Obiecanej, będącego kontynuacją Festiwalu Ziemi Obiecanej
2001
23 lutego
finał czwartej edycji projektu dramaturgicznego „My – na progu nowego wieku”
czerwiec
premiera monodramu Piotra Krukowskiego Sprawozdanie dla Akademii wg F. Kafki. Przedstawienie zrealizowane zostało we współpracy ze Śródmiejskim Forum Kultury w Łodzi
26 czerwca
Wernisaż na Rynku Starego Miasta – projekt zrealizowany z okazji Międzynarodowego Dnia Zapobiegania Narkomanii, pod hasłem: „Znajdź czas dla swojego dziecka”
7 – 9 września
realizacja autorskiego przedstawienia Z. Hejduka Spotkanie ze Smokiem, w ramach Czwartej Podróży po łódzkiej Ziemi Obiecanej. Projekt zrealizowany został we współpracy z zespołem Kyiv Experimental Theatre – Studio z Kijowa
2002
10 lutego
premiera przedstawienia Szkoła gejsz, czyli ekologia umysłu według A. Stefańskiej (tekst wyróżniony w konkursie „My – na progu nowego wieku”
8 – 9 marca
podsumowanie piątej edycji konkursu dramaturgicznego
„My – na progu nowego wieku”
26 kwietnia
Śmierć Gonzagi – premiera drugiego segmentu projektu edukacyjnego R. Cabana Teatr w pięciu lekcjach
3 – 4 października
realizacja międzynarodowego projektu Z. Hejduka – Podróż po łódzkiej Ziemi Obiecanej – w ramach Festiwalu Dialogu Czterech Kultur w Łodzi
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz