Kalendarium

 

1969

 

listopad

narodziny Teatru 77

 

 

1970

 

styczeń

pierwsza premiera — Rosjo, żono moja na podstawie listów i poezji A. Błoka, w reżyserii Andrzeja Czernego

 

marzec

Grand Prix na Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Studenckich „START” w Częstochowie

 

grudzień

VII Łódzkie Spotkania Teatralne — Teatr 77 debiutuje w roli organizatora najważniejszego festiwalu teatru studenckiego w Polsce (wypełnia ją do roku 1977)

 

 

1971

 

Grand Prix VII Lubelskiej Wiosny Teatralnej za przedstawienie Spisek Z. Hejduka oraz Hommage à Apollinaire A. Czernego

 

nagroda dla przedstawienia Sceny Pantomimy Teatru 77 Dzieje tratwy Meduzy na Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Pantomimy w Szczecinie

 

Grand Prix VIII ŁST za wypowiedź teatralną Koło czy tryptyk i nagroda dla Spisku

 

 

1972

 

styczeń

debiut Sceny Piosenki Teatru 77 — Dlaczego ogórek nie śpiewa na podstawie wierszy K. I. Gałczyńskiego

 

lipiec

mimodram Pasja na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym w Norrwich (W. Brytania)

 

grudzień

Grand Prix IX ŁST za wypowiedź teatralną Pasja II

 

 

1973

 

marzec

Rada Naczelna Zrzeszenia Studentów Polskich przyznaje Teatrowi 77 Złotą Odznakę ZSP

 

maj

prezentacja przedstawienia Pasja II w Brukseli i Gandawie

 

październik

występ, z Pasją II, na Międzynarodowym Kolokwium Teatru Marginalnego w Gandawie, zorganizowanym przez Królewską Akademię Sztuk Pięknych w Gandawie

 

udział, z przedstawieniem Pasja II, w IV Międzynarodowym Studenckim Festiwalu Teatru Otwartego we Wrocławiu

 

 

1974

 

marzec

tournée po Hiszpanii: występy w Madrycie, Valladolid, Sewilli, Walencji (pokaz przedstawienia Dzieje tratwy Meduzy)

 

marzec

pokaz Pasji II na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym w Budapeszcie

 

grudzień

Grand Prix X ŁST za przedstawienie Retrospektywa

 

 

1975

 

maj

prezentacja Pasji II i Retrospektywy na Światowym Festiwalu w Nancy (Francja)

 

wrzesień

prezentacja Retrospektywy w programie La Biennale di Venezia

 

październik

ogłoszenie projektu W stronę nie-teatru

 

 

1976

 

kwiecień

występy w Belgradzie, Sarajewie i Nowym Sadzie

 

maj

pokaz Retrospektywy w Gandawie

 

październik

pokaz Retrospektywy w Sztokholmie; podjęcie współpracy z tamtejszym TEATER 9 — zawiązanie się porozumienia, którego konsekwencją będą narodziny IFIT-u

 

 

1977

 

marzec

premiera przedstawienia Budowa w ramach XIII Łódzkich Spotkań Teatralnych

 

sierpień

wspólny warsztat Tetaru 77 i Teater 9 ze Sztokholmu w Tykocinie; początek współpracy nad przedstawieniem teatralnym Skrzyżowanie

 

7 września

Podpisanie w Mediolanie dokumentu stanowiącego podstawę programowo-organizacyjną IFIT-u

 

 

1978

 

12 marca

premiera Skrzyżowania w Sztokholmie

 

14 maja

polska premiera Skrzyżowania w Łodzi

 

październik

prezentacja Skrzyżowania oraz projektu Nadzieja na ulicach Wrocławia w ramach I Międzynarodowego Studenckiego Festiwalu Teatru i Sztuki Otwartej Oleśnica/Wrocław

 

 

1979

 

1 stycznia

w wyniku porozumienia ZG SZSP z Ministerstwem Kultury i Sztuki nadanie Teatrowi 77 przez MKiSz statusu teatru profesjonalnego i objęcie zespołu opieką organizacyjno-finansowo-prawną przez Zjednoczone Przedsiębiorstwa Rozrywkowe

 

16 października

premiera polska Wiosny Ludów, wspólnego przedstawienia Teatru 77 i Divadlo Husa na Provazku z Brna

 

październik

Spotkania Jesienne — Festiwal IFIT-u w Sztokholmie: prezentacja Wiosny Ludów oraz przedstawienie założeń projektu RAZEM

 

 

1980

 

26 stycznia

premiera czeska Wiosny Ludów w Brnie

 

sierpień

prezentacja przedstawienia Pasja III w Atenach

 

 

1981

 

maj

prezentacja Pasji III w Heidelbergu i Bazylei

 

lipiec

prezentacja Pasji III na Festiwalu w Avignon

 

sierpień

prezentacja przedstawienia Pasja III w Mediolanie oraz udział Teatru 77 w warsztacie teatralnym zorganizowanym przez zespół Komuna Baires Teatro Laboratorio (warsztat w Rocca Brivio koło Mediolanu był pierwszym krokiem w kilkuletnim procesie realizacji projektu RAZEM na podstawie Labiryntu świata i raju serca Jana Amosa Komenskiego); wzięły w nim udział zespoły: Teater 9 ze Sztokholmu, Teatr 77, Comuna Baires Teatro Laboratorio z Mediolanu, Den Blaa Hest z Aarhus, Hurka z Budapesztu oraz The Living Theatre

 

 

1982

 

wiosna

premiera przedstawienia Wahadełko wg F. Bajona

 

premiera przedstawienia Tren weselny na kanwie poezji K. Baczyńskiego

 

lipiec

udział w Międzynarodowym Festiwalu teatralnym „FOOLS” w Kopenhadze

 

premiera przedstawienia Iwona, księżniczka Burgunda W. Gombrowicza

 

 

1983

 

czerwiec-lipiec

realizacja międzynarodowego projektu teatralnego RAZEM w ramach Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego FOOLS

 

premiera autorskiego przedstawienia A. Strzeleckiego Clowni (nagrodzonego Grand Prix Na Festiwalu Teatrów Małych Form w Szczecinie)

 

 

1984

 

prezentacja Clownów na Festiwalu w Prostejovie (CSRS) i w Pradze

 

premiera autorskiego przedstawienia A. Strzeleckiego Kazanie

 

inauguracja międzynarodowego projektu Droga do Delf w trakcie jesiennego jubileuszu XV-lecia Teatru 77

 

 

 

 

1985

 

Premiera przedstawienia Na pełnym morzu S. Mrożka (Nagroda na Festiwalu Teatrów Małych Form w Szczecinie)

 

festiwal polskich inscenizacji Clownów A. Strzeleckiego w siedzibie Teatru 77

 

 

1986

 

Peter Scherhaufer z Divadlo Husa na Provazku reżyseruje gościnnie w Teatrze 77 Labirynt świata i raj serca wg J. A. Komenskiego

 

premiera przedstawienia Nawrócony wg Marka Hłaski

 

 

1987

 

Gościnna, autorska realizacja przez Evę Talską z DNP bajki Wołam was, wszystkie krasnoludki, królewna

 

lipiec

udział w Międzynarodowym Festiwalu „Divadlo w pohybu – III” w Brnie

 

premiera spektaklu Coraz trudniej kochać wg J. Głowackiego (nagroda Festiwalu Małych Form w Szczecinie)

 

 

1988

 

maj

premiera przedstawienia  wg G. Schwajdy (we współpracy z aktorami z teatru Szkéné Szinhàz z Budapesztu — prezentowane na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym w Budapeszcie)

 

18 grudnia

premiera przedstawienia Moskwa – Pietuszki wg W. Jerofiejewa

 

 

1989

 

maj

Arnost Goldflam z Hanackiego Divadlo z Brna gościnnie reżyseruje Przemianę F. Kafki (przedstawienie prezentowane na Festiwalu Kafkowskim w Pradze)

 

zespół Teatru 77 przystępuje do egzaminu eksternistycznego, w wyniku którego niemalże wszyscy członkowie zespołu uzyskują dyplom aktora dramatycznego

 

październik

prezentacja projektu Droga do Delf w ramach kolokwium „Nasza Europa” zorganizowanego w Genewie przez Ruch Europejski

 

 

1990

 

marzec

pierwsze spotkanie warsztatowe projektu Droga do Delf, zorganizowane w Łodzi przez Teatr 77

 

październik

Teatr 77 realizuje na ulicach Łodzi, we współpracy z performerami z Czechosłowacji oraz rosyjskim teatrem „Dieriewo” – wielką manifestację artystyczną Wypędzanie szczurów z miasta (tydzień później powtórzoną na ulicach Pragi)

 

 

1991

 

styczeń

Kai Johnsen z Norwegii reżyseruje gościnnie w Teatrze 77 przedstawienie Sybilla na kanwie powieści P. Lagerkvista

 

kwiecień

uchwałą Rady Miejskiej Teatr 77 został przekształcony w Ośrodek Ruchu Europejskiego – Teatr 77

 

czerwiec

pierwszy etap międzynarodowego projektu artystycznego Droga do Delf.

Konwój złożony z członków: Divadlo na Provazku z Brna, Den Blaa Hest z Aarhus, Kammertheater z Neubrandenburga, Ruto KIllakund z Tallina, Arvisura z Budapesztu, Theatre du Lien z Genewy, Modern Nall Balleten ze Sztokholmu oraz Ośrodka Teatru „Warsztatowa” z Tarnowa i Teatru 77 - wyrusza z duńskiego Aarhus i realizuje:

Przystanek Niemiecki w Neubrandenburgu,

Przystanek Polski: a) Psalm Chełmiński w Chełmnie n/Nerem  b) Spotkanie na górze Przehyba, a także

Przystanek Czeski w Brnie

 

29 września – 1 października

Teatr 77 wspólnie z Międzynarodowym Centrum Kształcenia Europejskiego w Nicei organizuje w Łodzi Międzynarodową Konferencję Ekologiczną pod hasłem: „Jakość życia w wielkomiejskich ośrodkach przemysłowych na przykładzie Łodzi”.

W ramach konferencji Teatr 77 realizuje zdarzenie parateatralne Podróż po Ziemi Obiecanej

 

październik

premiera przedstawienia Ja, Feuerbach wg Tankreda Dorsta

 

 

1992

 

kwiecień

premiera przedstawienia Obsługiwałem angielskiego króla na podstawie powieści B. Hrabala

 

maj

realizacja we wnętrzach dawnej fabryki Norblina warszawskiej edycji przedstawienia Sybilla z gościnnym udziałem Ireny Jun w roli tytułowej

lipiec

Teatr 77 we współpracy z aktorami Państwowego Teatru w Nyiregyhaza, absolwentami Akademii Teatralnej JAMU w Brnie oraz Teatrem Snów z Gdańska realizuje w ramach Festiwalu Teatru w Gyulai na Węgrzech projekt Z. Hejduka – Don Kichot – wyprawa 1992

sierpień

w ramach Festiwalu w Edynburgu Teatr 77 realizuje plenerowe widowisko Chochoły oraz przedstawia spektakl Obsługiwałem angielskiego króla, za który otrzymuje główną nagrodę Festiwalu, Fringe First

Rada Miejska w Łodzi podejmuje uchwałę o likwidacji Ośrodka Ruchu Europejskiego – Teatr 77, na podstawie której z dniem 31 lipca 1993 roku Teatr 77 zostaje wykreślony z rejestru placówek kultury w Łodzi. W następstwie owej decyzji zespół powraca do statusu Stowarzyszenia Teatralnego „Teatr 77”, co pozwala kontynuować podjęte wcześniej projekty:

a)      polsko – niemiecką edycję przedstawienia Ja, Feuerbach (we współpracy z Freies Eisenacher Burgtheater z Eisenach),

b)     polsko – angielską wersję Ja, Feuerbach z udziałem Toma Philipsa, aktora z Glasgow,

c)      projekt edukacyjny Podróż do zamku na Wysokiej Skale

 

 

1993

 

czerwiec/lipiec

drugi etap międzynarodowego projektu Droga do Delf:

a)      Przystanek Węgierski w ramach Festiwalu w Gyulai,

b)     Przystanek Słoweński w Ljubljanie (organizatorem i gospodarzem Przystanku był zespół Gledalisce Ane Monroe)

 

sierpień

prezentacja polsko – angielskiej edycji przedstawienia Ja, Feuerbach w ramach Festiwalu w Edynburgu (przedstawienie nominowane do głównej nagrody Festiwalu, Fringe First

 

wrzesień

pokaz polsko – angielskiej wersji przedstawienia Ja, Feuerbach w ramach Festiwalu : „Divadlo w pohybu IV” w Brnie oraz prezentacja tegoż spektaklu w Bratysławie

 

listopad

Teatr 77 inicjuje międzynarodowy projekt społeczno – artystyczny Spotkanie na Zamku Traquair jako trzeci etap Drogi do Delf. Podstawę teatralną projektu stanowić ma inscenizacja Z. Hejduka Szekspirowskiego Makbeta w przestrzeni królewskiego zamku Stuartów Traquair

 

 

1994

 

marzec

Andreas Schlanger reżyseruje w Teatrze 77 sztukę węgierskiego dramaturga Parti Lajos Nagy Ibusar (przedstawienie zrealizowane wspólnie z zespołem Teatru Powszechnego w Łodzi)

 

1 czerwca

realizacja na Starym Rynku w Poznaniu manifestacji artystycznej Żywioły, w ramach IX Biennale Sztuki dla dziecka w Poznaniu

 

27/28 czerwca

premiera niemiecka polsko – niemieckiej edycji przedstawienia Ja, Feuerbach w Eisenach (przygotowana wspólnie z zespołem Freies Eisenacher Burgtheater z Eisenach)

 

 

1995

 

maj

premiera autorskiego przedstawienia Z. Hejduka Rzeka w ramach międzynarodowego Festiwalu Teatralnego „Na Granicy” w Cieszynie

 

październik

udział Teatru 77 w V Międzynarodowym Festiwalu Sztuk Przedstawiających w Sao Paolo i Kurytybie; realizacja międzynarodowej edycji przedstawienia Ja, Feuerbach z udziałem aktorów brazylijskich

 

grudzień

a)      prezentacja w Galerii Demarco w Edynburgu wprowadzenia do projektu Makbet – trzeci etap „Drogi do Delf”

b)     przyjęcie przez Boba Palmera (dyrektora Departament of Performing Arts and Venus w Glasgow) oraz Susan Deighan (menedżer teatru TRAMWAY z Glasgow) patronatu nad projektem Makbet – trzeci etap „Drogi do Delf”

c)      spotkanie koordynatorów projektu Droga do Delf w Weimarze

Stowarzyszenie „Arte Okzident” podejmuje się zorganizowania czwartego etapu Drogi do Delf w Weimarze, w 1999 roku, kiedy to Weimar pełnić będzie rolę Stolicy Kultury Europejskiej. Wprowadzeniem do finałowej manifestacji w 1999 roku ma być projekt Schritt für Schritt zainicjowany przez Stowarzyszenie „Arte Okzident”

 

 

1996

 

13 maja

premiera autorskiego przedstawienia, baśni Z. Hejduka Podróż do Zamku na Wysokiej Skale, stanowiącej podstawę wieloaspektowego i wielowątkowego projektu edukacyjnego

 

sierpień

warsztat teatralny w Łodzi poświęcony realizacji polsko – niemieckiej manifestacji artystycznej Chochoły, według scenariusza i w reżyserii Z. Hejduka

 

październik

udział Teatru 77 w pierwszej edycji międzynarodowego projektu Schritt für Schritt w Weimarze

niemiecka premiera polsko – niemieckiej manifestacji artystycznej Chochoły

 

listopad

Teatr 77 ogłasza wspólnie ze Śródmiejskim Forum Kultury konkurs dramaturgiczny dla licealistów i studentów „My – na progu nowego wieku”

 

 

1997

 

kwiecień

finał pierwszej edycji konkursu dramaturgicznego „My – na progu nowego wieku”

 

premiera przedstawienia Żegnaj, Hańtio, na podstawie powieści B. Hrabala pt. „Zbyt głośna samotność” (adaptacja i reżyseria Z. Hejduk)

 

maj

premiera łódzka polsko – niemieckiej manifestacji artystycznej Chochoły

 

czerwiec

plenerowe widowisko List do Gwiazdeczki, stanowiące drugi etap projektu edukacyjnego Podróż do Zamku na Wysokiej Skale.

Widowisko zrealizowane zostało nad Stawami Jana w Łodzi z zespołem Freies Eisenacher Burgtheater z Eisenach, na podstawie scenariusza i w reżyserii Z. Hejduka

 

wrzesień

udział Teatru 77 w drugiej edycji międzynarodowego projektu teatralnego Schritt für Schritt w Weimarze

 

październik/listopad

Rada Programowa Festiwalu Teatralnego Ziemia Obiecana powierza Z. Hejdukowi i Teatrowi 77 realizację Prologu tegoż Festiwalu, zaplanowanego na wiosnę 1998 roku.

 

 

1998

 

luty

Rada Miejska w Łodzi podejmuje uchwałę o powołaniu Ośrodka Inicjatyw Artystycznych – Teatr 77

 

premiera przedstawienia Idiota według F. Dostojewskiego, w gościnnej reżyserii Ryszarda Kotysa

 

7 – 10 maja

PROLOG Festiwalu Teatralnego Ziemia Obiecana w Łodzi

 

16 czerwca

podsumowanie drugiej edycji konkursu dramaturgicznego „My – na progu nowego wieku”

 

 

1999

 

8 – 16 maja

realizacja pierwszej edycji Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Ziemia Obiecana w Łodzi

 

 

2000

 

18/19 lutego

realizacja w Teatrze 77 warsztatu dramaturgicznego będącego podsumowaniem trzeciej edycji konkursu dramaturgicznego „My – na progu nowego wieku”

 

28 lutego

premiera przedstawienia Internautka  zrealizowanego w Teatrze 77 przez Piotra Krukowskiego na podstawie tekstu Liliany Fabisińskiej, wyróżnionego pierwszą nagrodą w trzeciej edycji konkursu dramaturgicznego „My – na progu nowego wieku”

 

maj

realizacja pierwszego segmentu projektu edukacyjnego Teatr w pięciu lekcjach, według scenariusza i w reżyserii Remigiusza Cabana

 

czerwiec

premiera polska przedstawienia Suknia ślubna według Nelsona Rodriquesa, w ramach polsko – brazylijskiego projektu teatralnego, podjętego z okazji obchodów 500-lecia odkrycia Brazylii. Realizacja wspólna z Wydziałem Aktorskim PWSFTV i T im. L. Schillera w Łodzi

 

lipiec/sierpień

prezentacja przedstawienia Suknia ślubna w Sao Paolo i w Rio de Janeiro

 

18 – 24 września

realizacja Międzynarodowego Spotkania Teatralnego Archipelag Ziemi Obiecanej, będącego kontynuacją Festiwalu Ziemi Obiecanej

 

 

2001

 

23 lutego

finał czwartej edycji projektu dramaturgicznego „My – na progu nowego wieku”

 

czerwiec

premiera monodramu Piotra Krukowskiego Sprawozdanie dla Akademii wg F. Kafki. Przedstawienie zrealizowane zostało we współpracy ze Śródmiejskim Forum Kultury w Łodzi

 

26 czerwca

Wernisaż na Rynku Starego Miasta – projekt zrealizowany z okazji Międzynarodowego Dnia Zapobiegania Narkomanii, pod hasłem: „Znajdź czas dla swojego dziecka”

 

7 – 9 września

realizacja autorskiego przedstawienia Z. Hejduka Spotkanie ze Smokiem, w ramach Czwartej Podróży po łódzkiej Ziemi Obiecanej. Projekt zrealizowany został we współpracy z zespołem Kyiv Experimental Theatre – Studio z Kijowa

 

 

2002

 

10 lutego

premiera przedstawienia Szkoła gejsz, czyli ekologia umysłu według A. Stefańskiej (tekst wyróżniony w konkursie „My – na progu nowego wieku”

 

8 – 9 marca

podsumowanie piątej edycji konkursu dramaturgicznego

„My – na progu nowego wieku”

 

26 kwietnia

Śmierć Gonzagi – premiera drugiego segmentu projektu edukacyjnego R. Cabana Teatr w pięciu lekcjach

 

3 – 4 października

realizacja międzynarodowego projektu Z. Hejduka – Podróż po łódzkiej Ziemi Obiecanej – w ramach Festiwalu Dialogu Czterech Kultur w Łodzi

 


[źródło: Z. Hejduk, Moja podróż z Teatrem 77, Łódź 2007]

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz